Troyes, dé studentenstad

29 september 2013 - Troyes, Frankrijk

Juist ja, zoals jullie weten heb ik tot nu toe geen blog geschreven. Ik dacht; dat laat ik mooi aan Anne over. Toch, na deze vier geweldige weken vol ervaringen, ben ik van gedachten veranderd. Ik ga toch maar een blog bijhouden! beetje jammer dat ik nu vier weken in te halen heb.. Maargoed ik ga ervoor!

Ik zal helemaal bij het begin beginnen. Op vrijdag 30 augustus ging om half 5 's morgens mijn wekkertje in Nederland.. Het was zover! De hele auto had ik de dag ervoor al met papa volgepropt. Met heel veel voedsel, drinken en snoepjes van oma begonnen papa en ik aan de lange tocht van bijna 8 uur (volgens de TomTom). De reis op zich ging heel voorspoedig, geen files en geen ongelukken gehad.

Om half 1 kwamen we, na veel zoeken, aan bij ons huisje. Anne stond al met haar vader te zwaaien bij de poort haha. Ik was verrast, had het huisje heel anders voorgesteld en was meteen verliefd op de tuin. Heel schattig allemaal! Na wat rondkijken moest het er dan toch echt van komen.. Alles wat in de auto gepropt was.. Moest er weer uit. Dus met 25 graden alles naar binnen sjouwen.. Trap op, tuin door, trap af en in de woonkamer dumpen.. Afijn na een klein half uurtje waren we klaar en stond de hele woonkamer vol met mijn spullen! Anne en haar vader lieten ons even met rust en ik ging met mijn vader mijn kamer helemaal boenen want die was gruwelijk goor! Overal stof! Bah! Ik heb zelfs de muren gesopt! (Mag ondertussen wel weer een keer gebeuren.. de muggenlijken zitten alweer op de muur..)

We zijn de hele middag lekker bezig geweest en hebben mijn kamertje ingericht met al mijn eigen spulletjes. Het voelde meteen als thuis :) Diezelfde avond heerlijk uit eten geweest met Anne, haar vader en mijn vader. Het eten viel wat tegen, maar dat maakte de avond niet minder gezellig! Wauw wat was ik overdonderd door de stad, het zag er allemaal zo sfeervol en pittoresk uit! Overal mensen, barretjes en gezelligheid! Helemaal goed dus.

De volgende dag moest het er toch echt van komen.. Mijn vader ging weer op huis aan.. Moeilijk moment maarja, over 7 weken zou hij samen met mijn moeder weer gezellig langskomen dus niets om me druk over te maken.

Veel tijd om over thuis na te denken had ik niet, zaterdag avond werden Anne en ik meteen meegesleurd in het Erasmus leven. Op zaterdagavond was er een welkomborrel en een soort kroegentocht, we moesten verzamelen bij 'hotel de ville'. Dat was nog één grote grap op zich trouwens, want die mensen van school zeggen heel leuk: 'verzamelen voor hotel de ville'. Dus Anne zegt: "oohh ik weet waar dat is!" Staan we in de avond met ons goede gedrag voor een heel groot gebouw met 'hotel de ville' erop, niemand te bekennen.. Wij verbaast, want waar zijn nou al die buitenlandse studenten? Overal gekeken, niemand te bekennen.. Na ongeveer 10 minuten ging er een lampje branden en bedachten we ons dat 'hotel de ville' natuurlijk 'gemeentehuis' was in het Frans.. We stonden dus heel leuk 10 minuten rondjes te lopen om de parkeergarage ofzo terwijl iedereen bij het gemeentehuis op het grote stadsplein stond te wachten haha. Gelukkig waren ze nog niet weg toen wij eindelijk aan kwamen lopen :').  Maar goed, het was het allemaal waard! We hebben heel veel leuke mensen ontmoet, waaronder ook 4 gezellige Nederlanders! De leuke jongens uit Canada en Finland volgden snel, maar hadden (natuurlijk) al een vriendin. Dat was wel even balen.. Wel erg leuk gepraat!

Zondag had de school een stadstour georganiseerd voor de Erasmus studenten, dus alle mensen die we de avond ervoor ontmoet hadden, stonden nu met brakke hoofden voor het gemeentehuis te wachten (Dit keer wisten we wel waar we moesten wachten).

Maandag zouden dan eindelijk de introductie dagen beginnen. Veel mensen ontmoet, veel gelachen en vooral veel moeten gapen want het grootste deel van de tijd waren we bezig met formulieren invullen, bankrekeningen openen en luisteren naar informatie. De foto's met de Erasmus studenten waren wel erg leuk om te maken! We hebben hier serieus mensen over de HELE wereld. Ze komen uit Spanje, Mexico, Afrika, Indonesië, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Engeland, Rusland, Canada, Finland en nog vele andere bestemmingen. Een hele ervaring, al zeg ik het zelf.

Woensdag begonnen de 'intensieve Franse lessen'. Ik was ingedeeld in "intermediair 3" Ik kende helemaal niemand in de klas en vond het erg moeilijk. Er werd ook meteen even mede gedeeld dat we de week erna een paper van 1 A4 moesten schrijven in het Frans, een presentatie moesten geven van 10 minuten in het Frans en een schriftelijk examen hadden. Heel leuk allemaal, ik raakte al meteen gestrest aangezien ik naar mijn idee de enige was die amper Frans kon spreken en ik gekoppeld was aan een of andere domme Duitse jongen die alleen maar sloom voor zich uitkeek. Juist, daar moet je dan een presentatie mee maken..

Na 2 dagen ben ik toch maar overgestapt naar een andere klas. Intermediair 3 was iets te moeilijk, dus ik verplaatste naar intermediair 2. Hele leuke klas en een veel betere sfeer! Hier heb ik 8 hele leuke dagen mee gehad en uiteraard ook veel geleerd! Na deze 1,5 week moest er uiteraard een examen komen. De laatste vrijdag kregen we een schriftelijk examen, een luisterexamen en een mondeling. Deze bepaalden, samen met twee andere mondelingen, ons cijfer. Het viel me alles mee, maar ik heb me wel kapot gestrest van te voren pff.

En toen waren de eerste twee weken alweer voorbij! Het ging echt heel snel! We hebben na de examens meteen even goed geproefd van het uitgaansleven hier in Troyes. Woensdag, donderdag en vrijdag van de tweede week, was er 'integration week' hier. Wat een soort inhuldiging is voor alle internationale studenten. Hele leuke feestjes, alleen een beetje jammer dat we donderdag en vrijdag nog lessen en examens hadden! Woensdag even snel heen geweest, 01:00 weer naar huis want de wekker ging weer om 08:00! Donderdag hebben we maar overgeslagen vanwege het leren.. Maar vrijdag was iedereen van de partij! Vieren dat de examens over waren en dat we weekend hadden! Diezelfde zondag hadden we een 'Mexican party' met allemaal Mexicaanse en Spaanse mensen die we hadden ontmoet. Ze nodigden iedereen uit om tortilla's en burrito's te komen eten en tequilla te komen drinken! Heel gezellig al zeg ik het zelf.

En dat waren dan mijn eerste twee weken in een notendop! Wel een grote al zeg ik het zelf want het is een heel verhaal geworden haha.

Tot snel! <3

1. Reislogger:
    29 september 2013
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Martin en Afra van Velse:
    30 september 2013
    Wauw, wat een leuk en lang verhaal. We zijn trots op je. Succes met het vervolg. ha-ha!
  3. Nanda Driessen:
    4 oktober 2013
    Wow, klinkt goed allemaal. Geniet er (vooral) van. Wat een mooie ervaring. Lieve groetjes Barry, Lisanne, Menno en Nanda