Een overvloed aan vrije tijd? Geen probleem.

30 september 2013 - Saint-André-les-Vergers, Frankrijk

Na de intensieve Franse cursus van 1,5 week, hadden Anne en ik bijna niets te doen. Ik had (inclusief weekend) 10 hele dagen vrij! Gewoon een korte vakantie dus. En wat doe je als je zoveel vrije tijd hebt? Dan feest je door de weeks tot 4 uur in de ochtend en slaap je uit tot twee uur 's middags! Totaal geen probleem mee! Zal er ook nog even bij melden dat het die week elke dag ruim 25 graden was, dus dat we heerlijk hebben genoten van ons achtertuintje :).

Naast luieren en niets doen, waren Anne en ik bezig een bezoekje aan Parijs te plannen. Want we zouden met een groep exchange students een dagje naar Parijs gaan. Na wat informatie opgezocht te hebben over bezienswaardigheden etc. hebben we (met het geld wat we van de bank kregen, toen we een Franse bankrekening opende) een 'carte jeune' gekocht. Met deze kaart kan je (in de daluren) reizen met kortingen tot 50%! Hierdoor koste ons retourtje naar Troyes-Parijs geen 52 euro, maar 26 euro! Uiteindelijk zijn Anne en ik vrijdag in ons eentje naar Parijs geweest. We gingen alleen omdat iedereen opeens ziek bleek te zijn of geen tijd had. Parijs zelf was geweldig! We vertrokken 's morgens vroeg om 09:45 en kwamen om 11:15 aan in Parijs. We troffen het heel erg met het weer en hebben bijna alles kunnen zien wat we wilden zien. Om 20:45 ging de laatste trein terug naar Troyes, we waren helemaal kapot en onze voeten deden heel erg zeer. Maar waarom zou je je daar iets van aantrekken? Nadat we om 22:15 op het station van Troyes aankwamen hebben we even snel gedoucht en zijn we meteen doorgegaan naar een leuk feestje! Wat een paar wijntjes al niet kunnen doen tegen zere voeten! Al met al wel een hele leuke dag en avond gehad!

Vorige week begonnen dan eindelijk de 'echte' lessen. Mijn eerste les was 'tourist accommodation'. De les begon op dinsdag ochtend om 08:00 's morgens en duurde tot 13:00 's middags! Ja, lessen van 5 uur zijn hier normaal ^^. Dat was wel even wennen! Uiteindelijk ben ik voor niets zo vroeg mijn bed uit gegaan want  toen we aankwamen bleek de les in het Frans te zijn.. Dat is nogal een shock als je een Engelse les verwacht.. Na een lange discussie met de leraar zijn we weggelopen en naar het international office gegaan. Er bleek een fout te zijn gemaakt over de taal waarin zou worden lesgegeven.. De les was dus wel degelijk in het Frans en dat zou ook zo blijven.. Fijn! Dan maar een ander vak kiezen :) Want ja, we moeten wel aan onze punten komen. Vanaf deze week ga ik dus ipv tourist accommodation, food and beverages volgen. Ben benieuwd :)!

De rest van de lessen gingen heel goed, allemaal erg duidelijk en goed te begrijpen. Waar ik op zich wel blij mee was na het Franse drama haha. Morgen nog een les tot 13:00, woensdag waarschijnlijk een dagje naar Chaumont en dan donderdag nog een hele dag les van 08:00 tot 17:15. Druk, druk, druk! Vrijdag komt onze oh zo leuke leraar Kees van Tussenbroek nog even langs! ben benieuwd, uiteten met je leraar hmm...

Nog even volhouden en dan is het alweer weekend, ik kan niet wachten!

Au revoir mes amis!

1. Martin en Afra van Velse:
    30 september 2013
    O, Karlijn wat leuk om dit allemaal te lezen. Bofkont!
  2. Cisca Wijmenga (de Vries):
    3 oktober 2013
    Hoi Karlijn,
    wat een avontuur, een paar maanden naar Frankrijk om daar te studeren. Ik ga proberen om je een beetje te volgen dmv je blog, hartstikke leuk. Heel veel plezier verder en de groetjes,
    Cisca