Almost time to go home..

15 december 2013 - Troyes, Frankrijk

15 december.. Als ik aan mijn tijd hier in Troyes denk, de afgelopen 4 maanden en al het moois wat ik beleeft heb word ik er stil van. Wat is de tijd snel gegaan en wat ga ik iedereen missen! De eerste erasmus studenten zijn al naar huis voor goed. Januari zal zeker niet hetzelfde zijn maar we gaan er het beste van maken!

Ik sprak net met een vriend over het bijhouden van een erasmus dagboek en dacht, laat ik mijn verslag ook nog maar even updaten voor ik naar huis ga voor kerst en oud en nieuw. Laatste keer ben ik geëindigd bij de 'champagne party'. Al weer een behoorlijke tijd geleden!

deze champagne party was op woensdag, een goed begin van een leuk weekend! De volgende ochtend zijn we maar niet naar de les van 08:00 gegaan.. Ik geloof dat ik mijn wekker niet eens gehoord heb. Op donderdag avond was er een feestje in le coeur du bouchon, oftewel de champagne bar. We organiseerde een Pre-party en besloten op de avond zelf te beslissen waar we heen zouden gaan. Uiteindelijk weer beland in Miami omdat dat toch wel een van de leukste clubs is op donderdag avond, en deze het langst open blijft. De rest van het weekend hard geleerd voor de toets van tourism and leisure die de volgende week op de planning stond.. We hadden de weken ervoor al marketing, food&beverage en het mid-term examen van E-tourism gehad dus waren er wel een beetje klaar mee. Als we die credits toch eens niet nodig hadden.. Zou wel fijn zijn haha. We hebben tot nu toe wel alle examens goed afgerond. Voor het examen van the tourism and leisure industry waren we van te voren behoorlijk zenuwachtig omdat we er vanuit gingen dat dit een meerkeuze test zou zijn, en we de avond van te voren te horen kregen dat dit niet zo was! 3 open vragen zouden het worden.. Een soort essay. Wauw. Hebben wij weer. Geen van ons had de leraar dit horen vertellen, toch maar wat beter oppassen met onze slaapmomentjes.. Uiteindelijk hebben we gestrest om niets want het examen was goed te doen.

Om de loop van het examen te vieren, organiseerde Anne en ik weer een huisfeest. Dit keer moest ik alles alleen regelen want Anne was naar Parijs om Stephan op te halen! Die zou van donderdag avond tot zondag ochtend bij ons blijven. Anne was van te voren niet te houden haha ze had er ongelooflijk veel zin in! Ik heb ze dat weekend dan ook vrij weinig gezien. Naar Parijs, de outlets, uiteten.. Het was wel erg leuk Stephan eindelijk te ontmoeten! Leuke jongen Ann, vasthouden die gozer. Het feestje op donderdag was erg geslaagd, we hebben Stephan het uitgaansleven van Troyes goed kunnen laten zien!

Die zaterdag was er een groot feest bij UTT de technologische school hier in troyes die bekend staat om zijn leuke mannelijke studenten! Wij heen dus! Klein nadeel was dat het feest €15 koste, wat de beslissing toch wat moeilijker maakte. Daarnaast hadden Anne en Stephan geen zin om uit te gaan. Uiteindelijk ben ik met Sebastian naar een preparty in de stad geweest wat helemaal niets bleek toen we daar aankwamen.. Het huis was donker, niemand te bekennen. Dus ja, wat dan.. Het was nog vroeg dus er zou niemand in de kroeg zijn. Dan maar naar mijn huis terug, of naar zijn huis. We kozen zijn huis en hebben daar met Mina, Diego en Roy de hele avond kaartspellen gedaan. Alsnog een hele leuke avond gehad met een iet wat onverwachte wending!

De week van 25 november tot 1 december.. This was one hell of a week.. Maandag les tot 17:15, dinsdag en woensdag vrij, en dan donderdag, vrijdag én zaterdag les van 09:45 's ochtends tot 17:15 's middags. Nee mensen, naar school gaan op zaterdag is niet leuk. Er was werkelijk niemand te bekennen in de hele school behalve onze klas + leraar. Je vraagt je nu vast af, waarom les op zaterdag?! Nou dat zal ik je vertellen, sommige leraren hier komen uit omliggende landen en geven alleen maar bepaalde korte cursussen/courses in ESC Troyes. Zij komen dan voor 3 dagen naar Troyes om de les te geven en het examen te maken en gaan daarna weer terug naar huis, naar hun dagelijkse leven. Aangezien deze leraren helemaal naar Frankrijk komen om ons les te geven, en ze nou eenmaal door de weeks niet alle tijd van de wereld hebben, moeten wij ons aanpassen aan hun rooster. Dit betekend dat als de leraar beschikbaar is op vrijdag en zaterdag, ESC zijn kans pakt en de les inroosterd op vrijdag en zaterdag. Heel fijn allemaal. Ik had dus een korte cursus met het onderwerp "Tourism in BRIC countries" wat gegeven werd in 2 dagen. 140 dia's en heel veel informatie, maar gelukkig was de Duitse leraar in dit geval wel erg aardig.

Om deze reden geen feestjes voor Karlijn op donderdag en zaterdag, ik was kapot! Vrijdag had ik een verjaardag van een goeie vriend hier in Troyes; Diego. Daar moesten Anne en ik natuurlijk wel heen! Gezellig feestje, ook al moest ik weer vroeg naar huis om fit te zijn voor mijn les dag op zaterdag.

Zondag stond in het teken van leren.. Ik had deze dinsdag een eindopdracht van Yield management, op woensdag het final exam van E-tourism, op donderdag ochtend het examen van de korte cursus (tourism in BRIC countries) en in de namiddag een mondeling van Frans. Stress dus! Gelukkig wel alles goed afgerond en hopelijk al mijn punten behaald :) Yay lucky me. Die donderdag avond hadden we het 'laatste feestje' bij Tomas, German en Máté thuis.. Hét huis waar de beste feestjes werden gegeven.. Onder andere de mexican party en de Spanish party.. We zullen de feestjes hier missen! As usual, was ook dit feestje erg groots&gezellig! Zelfs de politie kwam even gedag zeggen.. Spelbrekers.. Dan maar door naar de binnenstad!

Vrijdag zijn we thuisgebleven, aangezien we de volgende ochtend om 05:30 op zaterdagochtend bij de school moesten verzamelen voor de trip naar Strasbourg. Ik blijf zo vroeg opstaan vreselijk vinden.. bah! afijn, we vertrokken om 06:00 richting Strasbourg en kwamen om 11:00 uur aan. Hele leuke maar lange dag gehad.. En wauw wat een kerstmarkten, kerstbomen en kerstversieringen! Je kijkt je ogen uit, werkelijk. Ze hebben de naam: "capitale de noël" wel verdiend. 's Avonds 'flammekuche' gegeten en daarna de kroeg van Strasbourg ingeweest. Om 03:00 's morgens was het tijd om terug naar huis toe te gaan. Na een busrit van 5 uur kwamen we om 08:00 's morgens weer in Troyes aan. Iedereen was gebroken, inclusief ikzelf. Slapen in de bus is niet bepaald comfortabel.. vandaag lekker uitgeslapen tot 15:00 's middags en zometeen eten bij mijn Erasmus maatje Sebastian :)

Ik zal veel leuke herinneringen overhouden aan dit avontuur. Het voelt alsof het al bijna over is.. Aangezien ik woensdag terug naar huis ga voor kerst.. Maar gelukkig hebben we januari nog :) Zoals Sebastian zegt: "After this erasmus, a lot will change, we will go back to our own lifes.. But what never changes, are the memories that we got. This is what we will have. Our own personal memories, which will stay awesome forever."

See you soon Troyes, les Pays-Bas; here I come!!